به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، دکتر شهریاری دبیر کارگروه تخصصی مرجعیت علمی و آیندهنگاری در ابتدا اظهار کرد: «در سالهای اخیر با مبادرت گسترده و تلاش همهجانبه دانشگاههای علوم پزشکی کشور به منظور بهرهبرداری بهینه از منابع مادی و اجرایی، گامهای موثری در حرکت به سمت مرجعیت علمی کشور برداشته شد. از سال 1397 با برنامههای صورتگرفته در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با بررسی شاخصهای احصای مرجعیت علمی در حوزههای تمایزیافته و تعیین این حوزهها که به نام حوزههای تمایزیافته در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مطرح است، نقشهراههایی تدوین شد و پس از آن برنامهریزیهای راهبردی در راستای حوزههای تمایزیافته صورت گرفت.»
در همین راستا دکتر عابدی سرپرست معاونت پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی درباره پایش و کاربردیسازی برنامههای مرجعیت علمی توضیحاتی بیان کرد و با تقدیر از زحمات زیادی که روسای دانشگاهها و معاونین آموزشی و مسئولان این کارگروه متحمل شدند، افزود: «عدم اجرای صحیح برنامه در برخی دانشگاهها با وجود اینکه راهبرد قید شده بود اما فعالیتها یکسان بود. از سوی دیگر نامشخص بودن نحوه توانمندسازی و ارزشهای حاکم بر برنامه و دادههای ضعیف و... باعث توقف برنامه شد. اما از حدود یک ماه پیش با تلاش بسیار توانستیم به یک مدل مشخص دست پیدا کنیم. در حال حاضر مرکز نصر مصمم است با تخصیص گرنتهای مالی، پایش و کاربردیسازی برنامه حوزههای تمایزیافته را به صورت جلسات منظم با روسا یا معاونان دانشگاهها برگزار کند و بعد از آن با درخواستهای دانشگاههای علوم پزشکی و انعقاد تفاهمنامه و قراردادهایی، تدابیر و اقدامات اجرایی دانشگاهها را در جهت پیادهسازی و عملیاتی کردن برنامههای مرجعیت علمی فراهم کند.»
پس از سخنان دکتر عابدی، معاونین آموزش دانشگاهها و مسئولان بسته مرجعیت چالشهای برنامهریزی راهبردی مرجعیت علمی در حوزههای تمایزیافته را مطرح کرده و درباره پایش و کاربردی کردن برنامه مرجعیت علمی گفتگو و تبادل نظر کردند.
در پایان، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسئول بسته مرجعیت این دانشگاه، گزارش نهایی نحوه تدوین برنامه راهبردی مرجعیت علمی در 14 حوزه تمایزیافته و تدوین برنامه عملیاتی و نحوه کاربردی کردن اقداماتی که در راستای پیادهسازی این برنامه عملیاتی در سال 1401 انجام دادند را ارائه کردند.