پیرو برگزاری جلسات تحول و نوآوری درآموزش پزشکی ستاد وزارت با مسئولین کلان مناطق کشور که با همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی تشکیل می گردد، جلسه مشترک ستاد با دانشگاه های مستقر در کلان منطقه شش، در تاریخ 1399/6/11 در محل سالن اجتماعات نصر به صورت مجازی برگزار گردید. در تقسیم بندی های کلان مناطق کشوری، دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، البرز، مرکزی، قزوین، قم و دانشکده های علوم پزشکی ساوه و خمین در کلان منطقه شش قرار دارند.
در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر پرویز قزلباش، ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی زنجان وضعیت کلی دانشگاه ها و دانشکده های موجود در این کلان منطقه را از لحاظ توزیع رشته های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی موجود و ... را تشریح نمودند. سپس آقای دکتر مهدی قائمی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گزارش خود به بیان اقدامات صورت گرفته در راستای اهداف بسته های طرح تحول آموزش و پنج ماموریت ویژه واگذار شده به این کلان منطقه پرداختند.
این جلسه در حضور جناب آقای دکتر حقدوست، معاون محترم آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد. بیانات دکتر حقدوست با محوریت "توسعه پایدار" آغاز گردید و توصیه هایی نیز به مسئولین محترم دانشگاه ها و دانشکده های مستقر در این کلان منطقه داشتند. ایشان در سخنان خود فرمودند:
" کلان منطقه شش استراتژیک و دارای زیرساخت های قوی است؛ اما جای کار بسیاری دارد که این زیرساختهای بالقوه به بالفعل تبدیل شود. شایستگی این منطقه در تعالی و توسعه علمی را کم نظیر است. فرصت را مغتنم بشمارید تا بتوانید با اتخاذ مسیرهای کوتاه، توسعه علمی کشور در منطقه را روزافزون کنید. چند شاه کلید را می توانیم به عنوان ملاک کار قرار دهیم تا بتوانیم دریابیم حرکتمان چقدر به سمت توسعه پایدار بوده و وابسته به شخص نیست و سیستم است که در حال حرکت است. اول: چقدر تفاهم بین شما وجود دارد. یعنی تفاهم درون دانشگاه، بین دانشگاه های کلان منطقه و تفاهم با بیرون از بدنه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در منطقه. برخی از دانشگاه ها کمتر سر سازش با هم ندارند. برخی دانشگاه ها در کلان منطقه بر این باور رسیده اند که اگر همراه و هماهنگ با هم حرکت کنند همه سود خواهند برد. کلان منطقه شش می تواند صف شکن باشد و به معنای واقعی نشان دهد که دانشگاه ها چقدر می توانند به هم کمک کنند و روی هم اثر مثبت بگذارند. مهم است که از توانمندی های خود با حداکثر میزان بهره مند شوید. هیچکدام از دانشگاه های منطقه به تنهایی نمی توانند در مقابل دانشگاه های بزرگ و با قدمت کشور قد علم کند اما اگر کنار هم باشید قطعا" این امر شدنی است. چقدر دانشجوی مشترک و اساتید از دانشگاه های مختلف دارید؟ چقدر درس ها و پروژه های مشترک دارید؟ چقدر کارگاه های مشترک با دانشگاه های دیگر دارید؟ چقدر کتابخانه هایتان را به اشتراک گذاشته اید؟ هر چقدر به معنای واقعی تفاهم و تعامل را بالا ببرید و زمینه گفتگو با سایر دانشگاه ها را فراهم کنید، مطمئن باشید در این مسابقه ملی و بین المللی موفق تر خواهید بود. البته این تفاهم بین دانشکده ها هم باید صورت بگیرد چقدر دانشکده دندانپزشکی، داروسازی و بهداشتتان رفت و آمد علمی دارند؟، کنفرانس مشترک می گذارند؟، در درس ها از هم کمک می گیرند؟ و چقدر توانسته اید با بیرون بدنه خود ارتباط برقرار کنید؟...هر کدام از دانشگاه ها باید از فرصت های منطقه ای خود حداکثر استفاده را ببرد. دوم: پرداختن به کیفیت تا کیمت. متاسفانه افزایش های کمی به دلیل دیده شدن مورد اقبال بیشتری قرار گرفته است. مثلا" تاسیس رشته جدید، دانشگاه جدید، ساخت خانه های بهداشت دیده می شود. اما اگر روال های آموزشی را اصلاح کنید، نه تنها ممکن است کسی نبیند بلکه به دلیل سخت شدن کار ممکن است مورد نقد هم قرار گیرید. ولی راه رشد و تعالی و توسعه پایدار همین است. ساختار سازی های قوی سوق یافتن از کمیت به کیفیت می تواند باشد. به توانمند سازی و مهارت آموزی های پایه به دانشجویان Undergraduate نیز باید توجه شود، به ایشان انگیزه داده شوند و امیدوارشان کنید. ممکن است یک گروه آموزشی کوچک باشد و تعداد محدودی هیات علمی داشته باشد ولی عاشقانه کار کنند و نسبت به گروه های بزرگ اموزشی با هیات علمی های زیاد بهترین آموزش ها را ارائه دهند".
دکتر حقدوست در باره ماموریت هایی که به دانشگاه ها سپرده شده است، فرمودند:
" ماموریت های ویژه اگر بگوییم فرا ملی باید بشوند، ماموریت های حداقل ملی است. به این معنی که وقتی ماموریتی به دانشگاهی واگذار شد انتظار داریم بعد از چند سال هر موقع سوالی؟ پژوهشی؟ تنظیم کوریکولوم آموزشی؟ و ... را بخواهیم، نگاهمان به آن دانشگاه خاص باشد. در ماموریت همگرایی علوم کم کم باید به تولید برسید و سرآمدی خود را نشان دهید. سرآمدی هم با زدن رشته، دانشکده و مرکز تحقیقات واقعا" محقق نمی شود. چون در کلان مناطق بر اساس ماموریت های ویژه خود دنبال تشکیلات و زیرساخت هستند؛ اگر چه زیر ساخت نیاز است اما رشد باید خود جوش باشد. یعنی فعالیتی انجام شود، هسته ای کاشته شود به بالندگی برسد، به درختچه ای تبدیل شود و اگر نیاز است به زمینی بزرگتر منتقل شود. برخی قطب های علمی در کشور تاسیس شده و در یک زمانی هم بالندگی داشته اند و پیشقدمی در موضوعی را در کشور به پیش می برده اند ولی با تغییر افراد فقط اسم و رسمی از آن قطب باقی مانده است و محوریت قطب بودن خود را از دست داده است. باید به سمتی برویم که ماموریت هایمان تاثیر گذار برای کل کشور باشد و بتوانیم پیام آوری برای دنیا داشته باشیم. این امر زمانی محقق می شود که بعد از کاشت یک هسته کوچک، تمام صاحبنظران را دور آن جمع کنیم."
سپس برخی از مسئولین بسته ها و ماموریت های ویژه اقدامات خود را معرفی نمودند و در ادامه جلسه نیز مسئولین ستادی وزارت بهداشت با توجه به گزارش ارائه شده از این کلان منطقه، ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف به ارائه رهنمودهایی پرداختند. از جمله:
1- به بازمهندسی ساختاری دانشگاه و ارتباط با صنعت برای رسیدن به دانشگاه های نسل سه بیشتر توجه شود.
2- در تربیت نیروی انسانی برای دانشگاه های نسل سه نیز توجه صورت پذیرد.
3- ماموریت های ویژه در راستای ماموریت های ملی است صرفا" در حد یک کلان منطقه محدود نگردد.
4- تعداد محتواهای الکترونیکی در برخی دانشگاه ها و دانشکده ها کم بوده که انتظار می رود بیشتر باشد.
5- تعداد دانشجویان و اساتید فعال در نوید در این منطقه، در 6 ماهه دوم افزایش قابل توجهی داشته است اما نسبت به آمار کشوری پتانسیل بیشتری دارند. در تولید محتواهای الکترونیک برای سامانه آموزه های آرمان ظرفیت های بهتری دارید.
6- توانمند سازی مجازی در دانشگاه ها صورت پذیرفته است ولی در سایت بارگذاری نشده است.
7- ارزیابی انطباق برنامه عملیاتی در برخی دانشگاه های این منطقه کم رنگ است. بارگذاری ها مرتبط و کامل باشد.
8- عملکرد کلان منطقه شش در سال 99 نسبت به پارسال، افت داشته است که تلاش بیشتری صورت پذیرد.
9- ارتباط با ستاد بیشتر صورت بگیرد تا برای پیشبرد برنامه عملیاتی در کلان منطقه شش تلاش کنیم.
10- تلاش بیشتری در کلان منطقه صورت بگیرد تا برنامه های تحول اموزش با سرعت بیشتری عملیاتی و تبدیل به ضوابط شود و در جهت نهادینه شدن پیش بروند.
به دلیل طولانی شدن زمان جلسه، معرفی برخی از اقدامات نا تمام ماند. مقرر شد موارد باقی مانده در قالب گزارشی مبسوط از سوی کلان منطقه شش به وزارت بهداشت منعکس گردد.
تمامی مباحث مطرح شده در این جلسه که از ساعت 13:30 آغاز و در ساعت 16:00 پایان یافت در مستندات معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت گردیده است.