پیرو مصوبه جلسه تحول و نوآوری درآموزش پزشکی ستاد، مبنی بر تشکیل جلسات تحول در محل مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، دومین جلسه مشترک ستاد با دانشگاه های مستقر در کلان منطقه دو، در تاریخ 1399/4/24 در محل سالن اجتماعات مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی به صورت مجازی برگزار گردید. در تقسیم بندی های کلان مناطق کشوری، دانشگاه های تبریز، ارومیه، اردبیل، خلخال، مراغه، سراب و خوی در کلان منطقه دو قرار دارند.
در این جلسه معاون محترم آموزشی وزارت، جناب آقای دکتر حقدوست در خصوص ماموریت های ویژه فرمودند:
" هر دانشگاه با توجه به آنچه به عنوان ماموریت ویژه انتخاب کرده یا به وی محول شده است باید مشخص کند در کدام یک از سطوح چهارگانه تمایز، تعالی، الهام بخشی ( تاثیر گذاری) و راهبری می خواهد فعالیت داشته باشد. گاهی در دانشگاه یا دانشکده ای که مستقر هستیم موضوعی را انتخاب می کنیم که نسبت به بقیه موضوعات جلوتر هستیم، پتانسیل بالقوه و بالفعل قوی تری برای رشد و نمو داریم، فارغ از آنکه در بقیه دانشگاه های کشور چه می کنند یا جاییاه آن موضوع، در جهان چگونه است و بعد از مدتی آن دانشگاه یا دپارتمان با آن موضوع شناسایی شود، این مرحله وجه تمایز را معنا می بخشد. گاهی اوقات از تمایز به تعالی می رسیم یعنی وجه مشخصه ما در دانشگاه خودمان پذیرفته شده است و فکر می کنیم در سطح کشور می تواند تاثیر گذار باشد. کم کم این تعالی باید رشد یافته شود تا به الهام بخشی و تاثیر گذاری برسد. یعنی در سطح کشور اگر قرار است در موضوعی خاص (مثلا" در کلان منطقه 2 ماموریت ویژه توسعه دانش ترافیک و پیشگیری از حوادث جاده ای) صحبت بشود همه بپذیرند که دانشگاه شما حرفی برای گفتن دارد وقبل از آنکه دست به قلم ببرند از تبریز مشورت بگیرند. نهایتا" دانشگاه باید بتواند در موضوعی که ماموریت ویژه است راهبری کند یعنی الفبای مربوطه را بیان کند، گزارش دهد و تئوری پروری کند. هر کدام از این مراحل مختصاتی دارد. باید واقع بینانه هر دانشکده / دانشگاه بایستی با نگاه به ماموریت ویژه خود مشخص کند در چه سطحی می خواهد فعالیت داشته باشد. زیاد بودن تعداد ماموریت های ویژه مهم نیست بلکه باید بتواند روی ماموریت های کم اما در سطحی مشخص فعالیت کند".
دکتر حقدوست پس از استماع بخشی از گزارش کلان منطقه 2 در مورد اقدامات انجام گرفته در خصوص بسته های تحول، ضمن تشکر از اقدامات و مستند سازی های صورت گرفته، فرمودند:
" توجه داشته باشیم که بایستی از تئوری ها فاصله بگیریم و صحبت ها را به عمل تبدیل کنیم. برگزاری همایش ها و گسترش ترمینولوژی ها در زمینه آموزش پاسخگو که این دانشگاه مطرح کرده و در سطح کشور اثر گذار بوده مورد تقدیر است؛ اما باید این مفاهیم را در یک سال اینده به صورت عملیاتی در دانشگاه ها پیاده کنید. شما در بسته پاسخگویی از تعالی عبور کرده اید و می توانید در مرحله الهام بخشی و تاثیر گذاری حرکت کنید. یعنی بایستی بتوانید نسخه های ساده عملیاتی بنویسید که دانشگاه های دیگر مجاب شوند و ایده شما را دنبال کنند. پاسخگویی دارای دو لبه است یکی آنکه کوریکولوم های آشکار و پنهان در جهت پاسخگویی به نیاز های جامعه باشد و تیغه دوم دغدغه مند کردن بدنه دانشگاه ها است. جلسات دانشگاه را به درون جامعه بکشانید و اعضاء هیات علمی و دانشجویان به طور نزدیک از وضعیت و مشکلات شهرها و حومه شهرها آگاه شوند. چکار باید بکنیم که دانشجویان ما این معضلات را ببینند؟ اگر دانشجویان بدانند در جامعه چه می گذرد و اساتید دغدغه مندی دانشجویانش را هدایت کنند، می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم و فرار مغزها رخ نخواهد داد. اگر خداوند هوش و استعداد بیشتری به دانشجویان ما داده است در مقابل تکلیف سنگینی هم بر دوش آنان گذاشته است و باید پاسخگویی داشته باشند. چه تعداد از اعضاء هیات علمی دانشگاه شما در سمن ها فعالیت می کنند یا عضو هیات مدیره این سمن ها هستند؟ قوانین و مقررات ما چقدر تشویق می کند که اعضاء هیات علمی به سمت NGO ها بروند؟ چقدر از اعضاء هیات علمی ما به بلوغی رسیده اند که در شوراهای فرهنگی و عمومی استان ها و شهرستان ها عضو شوند؟ و بتوانند تاثیر گذار باشند؟ تشویق کنید که این مصادیق و لیستی از این فعالیت ها در دانشگاه ها عملیاتی شود و این روند ها شکل بگیرد تا اثرات بلند مدتی داشته باشد. در بسته اخلاق حرفه ای گذاشتن کارگاه، تدوین کدهای اخلاقی و ... خوب است اما باید این مفاهیم در زندگی جاری گردد. احترام به خود، خدا، جامعه و احترام به محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد تربیتی که در این مسیر باشد بسیار ارزشمند است. سیستم را باید به گونه ای هدایت کرد یا قوانین و مقررات به گونه ای تدوین شود که زمینه دروغگویی، اغراق گویی و ... فراهم نگردد.
بسته اخلاق باید بتواند چند درصدی سیستم را اصلاح کند. دانشگاه محل انسان سازی است، دانشجو باید وارد دانشگاه شود و در وی عشق به خدمت متعالی تر شود و باید مفاهیم اخلاقی در این دانشجو تعالی یابد".
دکتر حقدوست در ادامه جلسه با پرهیز از نگاه کمیت گرایانه در بسته مجازی سازی، رهنمودهایی به مسئولین بیان نمودند. ایشان تاکید کردند که: " در ساخت برنامه های آموزشی مجازی به سمت ساخت برنامه های خاص و ویژه و اثر گذار فارغ از تعداد برنامه های ساخته شده، توجه شود. اگر دو یا سه برنامه آموزشی به گونه ای ساخته شود که مورد استفاده تمام کشور باشد بسیار با اهمیت تر است از چندین و چند برنامه ساخته شده که صرفا" در جهت افزایش تعداد برنامه ها روی سایت باشد. کلیپ های آموزشی روی برخی دانشگاه های جهان به گونه ای ساخته شده است که فقط با یکبار دیدن اثر آموزشی عمیقی را می گذارد. ما در مجازی سازی در شروع راه هستیم اما انتظار ما باید خیلی بیشتر باشد. هر یک از دانشگاه های ما باید بتواند برنامه های آموزشی عمیقی را ایجاد کند و با بقیه دانشگاه ها به اشتراک پگذارد. صرف گرفتن مجوز برای دانشگاه مجازی مهم نیست بلکه این مجوزها برای راه اندازی اینگونه دانشگاه ها باید تاثیر گذاری زیادی بر عملکرد داشته باشد. باید توجه داشته باشیم که برخی موضوعات مثل مجازی سازی محصول محور نیست بلکه مفهومی است که باید در تمام فعالیت های ما رسوخ کند. لذا اگر این مفاهیم را در قالب تشکیلات ببینید از موضوع دور شده اید. مجازی سازی در تک تک گروه های آموزشی باید رسوخ پیدا کند و از ساخت صرف تشکیلات موازی پرهیز شود که شما را از هدف دور خواهد نمود".
دکتر حقدوست در پایان صحبت های خود اظهار امیدواری نمودند که بعد از چند سال کار کردن روی بسته های تحول و ماموریت های ویژه و کسب تجربه های قوی، باید گام دوم را برداریم و از زاویه دیگری به مفاهیم نگاه کنیم و با خلاقیت و نوآوری طرحی هایی نو در اندازیم.
در ادامه جلسه، مسولان به بیان نظرات خود پیرامون گزارشهای ارائه شده از سوی کلان منطقه دو پرداختند.
شایان ذکر است مباحث مطرح شده در این جلسه فشرده، که به مدت بیش از سه ساعت طول کشید، نا تمام ماند و ادامه بحث به جلسه فوق العاده دیگری موکول گردید.