بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره ایده های نوآورانه دانشجویی به صورت مجازی در سراسر کشور برگزار شد.
دکتر میرزا زاده از این همایش با عنوان بزرگترین تجمع سالانه ی حوزه ی آموزش پزشکی یاد کردند و اذعان نمودند که برگزرای این همایش به صورت مجازی، نشان دهنده ی پایبندی متولیان سلامت به پروتکل های بهداشتی در مبارزه با کووید 19 و حاکی از آن است که سلامتی و مراقبت های بهداشتی برای مسئولین آموزش پزشکی در اولویت قرار دارد. وی افزود: با انتخاب شعار "همایشی مطلقا مجازی در هنگامه ی همه گیری کرونا" نیز، نشان دادیم که نه تنها در مقابل این ویروس سر خم نکردیم بلکه حتی حاضر نشدیم اندکی آن را تقلیل دهیم و تلاش نمودیم این همایش را با همان ابعاد همیشگی در سطح کشوری و بین المللی برگزار نماییم.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی این همایش در تاریخ های 20 لغایت 23 تیرماه برگزار گردید و تمامی رویدادهای همایش از جمله کارگاه های آموزشی، سمینارها، مقالات پذیرفته شده به صورت سخنرانی های کوتاه، پوسترهای تماتیک و الکترونیک و ... در بستر اینترنت کشوری و با استفاده از ظرفیت های مهیا شده در دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور برگزار گردید. کلان مناطق ده گانه ی آمایشی نیز با حضور مجازی در این همایش کشوری به معرفی دستاوردهای دانشگاه های تحت نظارت خود پرداختند.
دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت در پیام خود به این همایش نیز اشاره نمودند که: ارزش این کار نه تنها برگزاری و ارائه محتوای همایش است، بلکه شاید بیشتر از آن اهمیت تلاش برای حفظ امید و نشان دادن قابلیت نظام آموزش پزشکی برای تطبیق دادن خود با شرایط، ضمن حفظ دستاوردهای قبلی است.
دکتر علی اکبر حقدوست معاون محترم آموزشی در مراسم افتتاحیه همایش اشاره نمودند که: " عزيزترين و باهوشترين جوانان كشور عزيزمان به دانشگاههای علوم پزشكي وارد ميشوند و طلاييترين روزها و سالهاي عمرشان را در كلاس درس، آزمايشگاهها و بخشهاي باليني ميگذرانند؛ دستاورد آموزش موثر به اين جوانان برومند باعث شده تا حيطه ي آموزش علوم پزشكي جزء موفقترين حيطهها باشد و با اقتدار به كار خود ادامه بدهد؛ اما باید توجه داشته باشیم که در كنار اين همه زيبايي، جامعهي ما با مشكلاتي نيز مواجه است كه لازم است معلم، استاد ودانشجوي جامعه آن را درك كنند تا به بيراهه نروند. ایشان يكي از دلايل افزايش دانشجويان متقاضي براي مهاجرت از كشور را همین بی توجهی به مشکلات جامعه دانستند و بیان نمودند که : دغدغهمندي و هدفمندي اساتيد و دانشجويان زمينه ساز غلبه بر كمبودها و رفع موانع در کشور می باشد. ایشان علم نافع و عالم واقعي را فردی معرفی نمودند که غمخوار مردم باشد و فرمودند: لازم است كه اين ديدگاه به جامعهي علمي، آموزش داده شود تا پاسخگويي اجتماعي را درك نموده و سرلوحه ي كار خود قرار دهند.
دكتر شهرام يزداني، رئيس مركز مطالعات و توسعه ي آموزش علوم پزشكي نیز با اشاره به سابقه ي برگزاري 20 دوره موفق این همایش در سالهای قبل، بیان نمودند که این همایش قابلیت حضور در زمرهي 5 همايش معتبر آموزش پزشكي جهان قرار دارد. دکتر یزدانی خاطرنشان كردند: تا 3 دهه ي قبل، بخش عمدهي دانستهها و نظريههاي آموزش علوم پزشكي در حوزههايي مانند استدلال، خبرهگي، صلاحيت و توسعه ي حرفهاي، از حوزههاي عموميتر مانند آموزش شناختي وام گرفته ميشد ولي امروزه اين جريان كاملا معكوس شده و آموزش پزشكي در حوزههاي عموميتر، پيشرو است و ساير مباحث، وامدار آموزش پزشكي هستند. ایشان با بيان تاريخچه ي حوزهي آموزش پزشكي گفتند: در 3 دههي اخير، آموزش پزشكي از يك حوزهي معرفتي به يك حوزه ي علمي (Scientific domain) و سپس به يك ديسيپلين علمي (Scientific discipline ) تغيير شكل داد و اين تغييرات بسيار سريع بوده است. ایشان تصریح نمودند که حوزهي آموزش علوم پزشكي كشور پتانسيل ارتقاء به جايگاه مرجعيت علمي را دارد. آقای دکتر یزدانی افزوده شدن يك بخش جدید به همايش كشوري آموزش علوم پزشكي از سال آینده با عنوان "جايزه ي ملي تعالي آموزش علوم پزشكي" را مطرح فرمودند و اعلام نمودند مبحث پاسخگويي، اولین موضوع این بخش خواهد بود که بهزودي اطلاعرسانيهاي لازم انجام خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، مراسم اختتامیه این همایش بزرگ کشوری که از محل سالن همایش های رازی در تهران و در بستر اینترنت کشور هماهنگ و برگزار می گردید، توسط علاقمندان و تلاشگران عرصه آموزش پزشکی داخل و خارج از کشور به صورت مجازی مشاهده و دنبال می شد. در پایان این مراسم برگزیدگان هر یک از رویدادهای همایش معرفی شدند.