دکتر سعید عسگری قائم مقام مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) در جلسهای که در تاریخ 2 آبان 97 با حضور نمایندگان 10 کلان منطقهی آمایشی، مدیران حوزهی آموزش وزارت بهداشت و تعدادی از مسئولین مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در این مرکز برگزار شد ضمن تاکید بر سند چشمانداز 1404 که بر طبق آن ایران باید رتبهی اول علمی منطقه را به لحاظ کمی و کیفی کسب نماید گفت: در بحث بررسی اوضاع علمی در جهان، شاخصهای کمی و کیفی مورد چالش قرار میگیرند و خوشبختانه کشور عزیزمان ایران به لحاظ شاخصهای کمی از سال 2011 میلادی، رتبهی اول منطقه را کسب کرده است. وی خاطرنشان کرد ایران در سطح جهانی رتبهی 16 را در تولید کمی همه دارا ست و این در حالی است که ترکیه رتبهی 19 و سعودیها رتبهی 32 را دارند.
دکتر عسگری در ادامه از عملکرد موفق رشتههای داروسازی و دندانپزشکی در سطح منطقه و جهان خبر داد و گفت: خوشبختانه در این 2 رشته در منطقه رتبهی 1 ودر سطح جهانی رتبهی 11 را کسب نمودهایم که باعث مباهات است و ابراز امیدواری کرد همانگونه که در 4-3 سال اخیر توانستیم رتبهی ایران را در شاخص جهانی نوآوری 55 مرتبه ارتقاء بدهیم؛ با همکاری و همفکری کلان مناطق آمایشی، این روند روبه پیشرفت ادامه پیدا کند.
در ادامه دکتر شهرام یزدانی معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) از حمایت این مرکز از پژوهش و نوآوری در آموزش پزشکی خبر داد.
دکتر یزدانی ضمن تشریح فرایند انتخاب طرحهای ارسالی از سوی کلان مناطق، یادآور شد از 413 طرح ارسال شده از سوی دانشگاههای کلان مناطق آمایشی، 262 طرح پس از غربالگری (به علت اینکه برخی طرحها در راستای آموزش پزشکی وپژوهشهای آموزشی نبودند) انتخاب شدند که پس از جمعبندی امتیازاتی که حاضرین این جلسه به هریک از 262 طرح مذکور اختصاص خواهند داد؛ هفتهی آینده عناوین طرحهای پذیرفته شده اعلام و بودجهی در نظر گرفته شده پس از داوری علمی و هزینه ای طرح ها به انها اختصاص خواهد یافت.
در ادامهی این جلسه نمایندگان 10 کلان منطقهی آمایشی به تشریح و دفاع از طرحهای خود پرداختند.
سپس دکتر امامی رضوی قائممقام رئیس ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و دبیر شورای عالی برنامهریزی علومپزشکی ضمن اشاره به کشوری بودن طرح ماموریتهای کلانمناطق، به حاضرین در جلسه تاکید کرد که در امتیازدهی به طرحهای ارائه شده حتما طرحهای برگزیده و خروجی آنها برای نیازهای کشور مفید باشد و نیازهای اجتماع را برطرف نماید. وی به نمایندگان کلان مناطق تاکید کرد با توجه به ملی بودن ماموریتها، از نظر دانشگاههای همهی شهرها در آن استفاده شود.
دکتر امامی رضوی افزود: دانشگاهها باید در عمل به پروژهها وارد بشوند و پایش و ارزیابی انجام بدهند تا به نتیجهی مورد نظر دست یابند.
در تائید سخنان دکتر امامیرضوی، دکتر امیر احمد اخوان معاون توسعه مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی از دانشگاههای استانها درخواست کرد با کلانمناطق در ارتباط باشند و آنچه رادر نظر دارند به وزارتخانه ارسال نمایند اول به کلان منطقهی مربوطه ارسال نموده و رونوشت آن به وزارتخانه تحویل شود تا یک تعامل 2 جانبه انجام گیرد.