دسترسی سریع به : سامانه کایپر راهنمای ثبت طرح ها کتابخانه الکترونیک مسیحادم
کمیسیون کتب مرجع سامانه مرجعیت علمی سامانه کتب مرجع سامانه همایش EN
EN
تاریخ انتشار : 1403/06/27

حمایت مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی (نصر) از شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

شانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در شش حیطه آموزش پزشکی، استدلال بالینی، هنر و سلامت، کسب و کار‌های فناورانه، مدیریت نظام سلامت و همگرایی در علوم پایه در سال جاری با حمایت مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی از دو حیطه استدلال بالینی و هنر و سلامت برگزار شد.

همزمان با شروع شانزدهمین دوره‌ی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور(نصر) به ریاست دکتر احسان شریفی پور، کارگاه آموزشی توانمندسازی در حیطه استدلال بالینی شانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور را روز پنجشنبه ۳۰ فروردین با حضور اساتید سراسر کشور در مرکز همایش‌های رازی برگزار کرد.

دکتر شریفی پور یکی از مهم ترین اهداف و برنامه‌های پیش روی سنجش و آموزش پزشکی را آموزش و ارزیابی نحوه تفکر و استدلال در تصمیم گیری‌های بالینی دانست و گفت: «المپیاد استدلال بالینی با روش‌های نوین قصد ایجاد تغییرات اساسی در این زمینه را دارد. امید است با کمک اساتید رشته‌های مختلف گروه نخبه‌ای تشکیل شود که با ارتباط با یکدیگر در سراسر کشور زمینه‌ساز تربیت نسل‌های بعدی دانشجویان و هدایت آنها به مسیر صحیح این فرایند باشند.»

مرحله پایانی استدلال بالینی در شانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، با هدایت دکتر احسان شریفی پور دبیر گروه استدلال بالینی، به همراه اساتید رشته‌های مختلف در مرحله آزمون گروهی استدلال بالینی نیز روز دوشنبه نوزدهم شهریور در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، برگزار شد.

در این آزمون برگزیدگان آزمون‌های انفرادی از تمامی کلان مناطق آمایشی سراسر کشور، در آزمون گروهی برگزیدگان در قالب 15 تیم سه نفره ثابت و مشخص به رقابت پرداختند. این 15 گروه پس از برگزاری جلسات توجیهی و آموزش مهارت گروهی استدلال بالینی برای شرکت کنندگان در دو عرصه پیش بالینی و بالینی برگزار شد. گفتنی است در مرحله گروهی به طراحی سناریوهای بالینی، تعامل بالینی مورد انتظار بحث و استدلال منطقی و لازم در کل فرایند از تشخیص تا درمان و پیش آگهی توجه شد.

همچنین حیطه «هنر و سلامت» برای اولین بار به عنوان یک حیطه مستقل در المپیاد شانزدهم به اجرا درآمد. دکتر محمد کیاسالار، عضو هیئت علمی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی که دبیری این حیطه را بر عهده داشت، رویکرد این حیطه را محصول‌محور و مبتنی بر کار گروهی عنوان کرد و گفت: «آموزش به بیمار با تم خودمراقبتی، محتوای کار بود و آثار دانشجویان در قالب دیوارنگاره و بوم‌نگاره به اجرا درآمد.

خوشبختانه طی توافقی که با سازمان زیباسازی صورت گرفته، مدیریت اداره نقاشی دیواری این سازمان پذیرفته است آثار برگزیده‌ای که علاوه بر مطلوبیت فنی، واجد ملاحظات شهری نیز باشند؛ بر روی دیوارهای شهر اجرا کند و در شناسه‌ پلاکی که در کنار اثر نصب می‌شود، نام دانشجویان و عنوان المپیاد را نیز قید کند.»

گفتنی است کتاب المپیاد هنر و سلامت با عنوان «دیوارنگاره‌ها و بوم‌نگاره‌های خودمراقبتی» که حاوی گزارش تصویری و آثار گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی است، به همت مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی به چاپ رسیده است.