به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در این جلسه دکتر شریفیپور با تاکید بر اینکه نظام سلامت در کشور ما به دنبال ادغام آموزش، پژوهش و ارائه خدمات سلامت دارای ویژگی های ممتازی شده است که در سطح جهان نیز مورد استناد است و کارایی چنین نظامی در بحران ها مشخص می گردد. به عنوان مثال در همین بحران پاندمی کرونا که تمامی کشورهای جهان دچار صدمات بسیار زیادی شده اند نظام سلامت ما کارایی و تاب آوری خود را اثبات نمود. وی خاطر نشان کرد: هدف اصلی راه اندازی نظام رتبه بندی جامع آکادمیک دانشگاه های علوم پزشکی کشور؛ 1- ایجاد یک داشبورد پویا و جامع اطلاعات از شاخص های عینی و تاثیر گذار هر حیطه از عملکرد دانشگاه ها در ارتقاء سلامت و انجام ماموریت های محوله؛ 2- ریل گذاری برای حرکت منسجم و قابل رصد در ارتقاء خدمات سلامت، ارتقاء آموزش و پژوهش و افزایش پاسخگویی اجتماعی نظام های دانشگاهی کشور؛ 3- حرکت هدفمند و هوشمند به سمت دستیابی به مرجعیت علمی در علوم پزشکی در دنیا؛ 4- ارائه الگویی مشخص و استاندارد برای کشف نقاط ضعف و قدرت در انجام ماموریت های محوله و حرکت به سمت چشم انداز تعریف شده دانشگاه ها و ارائه این مدل به صورت مشخص و عینی به مجامع علمی دنیا می باشد.
در ادامه دکتر عابدی نیز با تاکید بر بحث مهم رتبهبندی دانشگاهها که پیشتر با طرحهایی از جمله طرح رعد و راد انجام شده، بیان کرد: «مدل شش وجهی رتبهبندی حوزه آموزش، پژوهش و دانشجویی را شامل میشد اما استخراج برخی شاخصها را دشوار میکرد. همین موضوع باعث شد ارائه مدل رتبهبندی براساس نظام آموزش ادغام یافته با نظام سلامت در دستور کار قرار گیرد.» ایشان اظهار امیدواری کرد با ارائه این طرح و همفکری و اصلاح مدل جدید بتوان گام موثری در جهت استانداردسازی رتبهبندی دانشگاهها برداشت.
دکتر سیدی مشاور مرکز نصر نیز تحقیقی درباره آنچه در حوزه آموزش و پژوهش در دانشگاهها انجام میشود ارائه داد و اضافه کرد: «باید برنامه استراتژیک و راهبردی در حوزه آموزش به صورت مشخص منجر به تغییر و تحولات مورد نیاز برای ارتقاء دانش علوم پزشکی و ارائه خدمات سلامت گردد.»
در پایان دکتر عابدی مدل پیشنهادی به منظور رتبهبندی دانشگاهها را ارائه کرد و درباره مرجعیت علمی و پاسخگویی اجتماعی در این مدل توضیحاتی داد. سپس اساتید و روسای کلان مناطق نظرات خود را در زمینه مدل پیشنهادی مطرح کردند.