با مشارکت سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه/دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، اولین رتبهبندی جامع علمی دانشگاه/دانشکدههای علوم پزشکی کشور به سرانجام رسید و نتایج این رتبهبندی اعلام شد.
در این رتبه بندی که با مشارکت شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (NASR) صورت پذیرفت، علاوه بر تجمیع رتبه بندی حوزه های آموزشی و پژوهشی، ارتقا کیفی فعالیت های حوزه دانشجویی- فرهنگی نیز مد نظر قرار گرفته است. هدف این رتبه بندی، بهبود و ارتقای عملکردها، رفع نقاط ضعف و ایجاد انگیزه جهت بهبود عملکرد و توسعه همکاری های منطقه ای، ملی و بین المللی عنوان شده است.
عینی ترین تصویر از موقعیت دانشگاه ها
در بخش مقدمه این نتایج می خوانیم: "رتبه بندی یکی از ابزارهای شفاف سازی است و هر ساله سازمان های بین المللی متولی رتبه بندی دانشگاه ها، تلاش می کنند تا عینی ترین تصویر از موقعیت دانشگاهها در مقابل یگدیگر را، در معرض قضاوت و تصمیم ذینفعان مختلف (دانشجویان، مدیران، سیاستگذاران) قرار دهند. تقسیم بندی رتبه بندی های بین المللی با روشها و اهداف مختلفی مثل معرفی محصولات دانشگاهی، تمرکز صرف بر پژوهش ها، روش چند بعدی بدون قصد ارائه جدول برترین ها، مبتنی بر وب، رتبه بندی با هدف تجاری سازی دانشگاه ها و ... صورت می پذیرد. نظام های رتبه بندی دانشگاهی، بر تولید مجموعه شاخص هایی استوار است که مبنای نظم سلسله مراتبی دانشگاه ها را تشکیل می دهند. با عنایت به اینکه رتبه بندی های بین المللی عمدتا" بر شاخص های کمی استوار است، ظهور رتبه بندی های ملی و منطقه ای که کیفیت عملکرد دانشگاه ها را مد نظر قرار می دهند، رواج یافته است ...".
مدل شش وجهی تعالی دانشگاهها مبنای تقسیم بندی شاخص ها
در این رتبه بندی، با تکیه بر مدل شش وجهی تعالی دانشگاه ها و با همکاری و همفکری دانشگاههای علوم پزشکی و مدیران ستادی، شاخص هایی همگن از هر سه حوزه آموزشی، دانشجویی و فرهنگی و تحقیقات و فناوری در ابعاد سرآمدی و مرجعیت علمی، انسان ساز و حکمت بنیان، دانشگاه نسل آینده و فناور، مأموریت گرا، پاسخگو و مطرح در گستره بین الملل احصا گردید تا این نظام رتبه بندی بیش از پیش متناسب با افقها، سیاستها و برنامه های تحولی در دانشگاههای علوم پزشکی باشد و منجر به تحرک و انگیزش مثبت آنان در جهت بهبود و ارتقای نظام آموزش عالی سلامت گردد.
نگاهی بر اهداف اولین رتبهبندی جامع علمی دانشگاه/دانشکدههای علوم پزشکی کشور
نگاه مترقی تر و علمی تر به رتبه بندی بومی و ملی با شیوه رصد یکپارچه عملکرد دانشگاههای علوم پزشکی در حیطه های آموزش، تحقیقات و فناوری، فرهنگی و دانشجویی، تشویق دانشگاه های علوم پزشکی برای دستیابی به شاخص های شش گانه مدل بومی تعالی، زمینه سازی و تحریک دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای حضور در بازارهای بین المللی، تقویت رقابت سالم و مثبت برای ذینفعان آموزش عالی سلامت اعم از دانشجویان، محققان، اساتید و مدیران ارشد دانشگاههای علوم پزشکی کشور، به کارگیری شاخص هایی که مبین نوآوری های ارتباطی بین دانشگاه های علوم پزشکی و جامعه بوده و تبیین مسیرهای ارزش آفرینی جدید برای دانشگاههای علوم پزشکی در سطح ملی و همچنین نمایان کردن نقاط ضعف و شناساندن نقاط قابل بهبود در دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله اهداف این رتبه بندی عنوان شده است.
شایان ذکر است که نتایج رتبه بندی علمی دانشگاه /دانشکده های علوم پزشکی کشور در شش وجه تعالی آکادمیک، رتبه ترکیبی در نظام های رتبه بندی بین المللی و هیأت امنا به تفکیک پنج گروه دانشگاه/دانشکده در رده های مأموریتی مختلف در قالب جداول مبسوطی آورده شده است.
همچنین از ویژگی های بارز این نظام رتبه بندی، توجه یکپارچه به اسناد فرادستی و بروندادهای حوزه های آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی وزارت متبوع، توجه به نظر دانشگاه ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی در تدوین و یکپارچه سازی شاخص ها، رتبه بندی در حیطه های مختلف و توجه به رتبه بندی های تخصصی و زیر حیطه های هر معاونت، تأکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای سه حوزه آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی، اجتناب از تحریک رقابتهای ناگوار و تشویق فعالیت ها و همکاری های درون منطقه ای و ... ذکر شده است.
دانلود کتاب