دفتر نیازسنجی و اولویت گذاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی
با توجه به تعاریف، اهداف و گامهای پیاده سازی نیازسنجی و اولویت گذاری که در ابتدا ارائه شد؛ دفتر نیاز سنجی و اولویت گذاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، در نظر دارد تا با هدف بررسی وضعیت موجود آموزش پزشکی کشور، شناسایی مشکلات، موانع، اقدامات ناتمام، ضروریات رشته و نیازمندیهای این حوزه و در نهایت انجام مطالعات تطبیقی و بررسی وضعیت و اقدامات در این حوزه در کشورهای دیگر، در گام اول اقدام به نیاز سنجی برای این حوزه در فواصل زمانی مشخص کرده و در ادامه بر اساس معیارها و نیازهای بدست آمده از مطالعات متعدد و فرایند نیاز سنجی، اقدام به اولویت گذاری در سه بخش نماید: در سطح کلان و سیاست گذاری های این حوزه، در سطح پژوهش و در سطح عملیاتی و اقدامات اجرایی در آموزش پزشکی کشور
چشم انداز
- تحلیل وضعیت موجود آموزش پزشکی در هر زمان، - همسو سازی حداکثری تحقیقات و اقدامات در این حوزه متناسب با نیاز و اولویت های این رشته - دستیابی به مرجعیت علمی و اجرایی در کشور و در منطقه در این حوزه، - به حداکثر رساندن استفاده مثبت و اثر گذار از سرمایه های علمی، انسانی و مالی - امکان مشاوره در خصوص طراحی، نحوه اجرا و پیاده سازی مراحل نیازسنجی و اولویت گذاری در حوزه های دیگر
اهداف
- شناسایی وضعیت موجود آموزش پزشکی کشور - ارزیابی محیطهای درونی و بیرونی مرکز مطالعات راهبردی آموزش پزشکی، - شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها وتهدیدهای حوزه آموزش پزشکی، - شناسایی اقدامات ناتمام در این حوزه و بررسی علل و عوامل آن، - ارزیابی و اقدام دوره ای برای نیازسنجی و اولویت گذاری در فواصل زمانی معین
ماموریت
- راه اندازی و توسعه کمیته نیازسنجی و و اولویتگذاری آموزش پزشکی و طراحی تیم اجرایی، - تدوین برنامه عملیاتی ، ساختار، هدف گذاری و مراحل کسب نتیجه - طراحی و تدوین الگوی نیاز سنجی و اولویتگذاری متناسب با اهداف و بستر کشور، - طراحی گایدلاینها و پمفلتها در خصوص نحوه اجرا و فرایند طراحی اولویتها و ترویج نیایج - برگزاری جلسات هماندیشی و مشارکت با خبرگان حوزه آموزش پزشکی و حوزه های سیاست گذاری، - برگزاری رویدادهای علمی با هدف به اشتراک گذاری دانش و انتقال تجربیات در حوزه نیاز سنجی و اولویت گذاری آموزش پزشکی، - طراحی و اجرای طرح های پژوهشی و مقالات با رویکرد نیاز سنجی و اولویت گذاری آموزش پزشکی،
الگوریتم عملکرد
مخاطبان
- پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی آموزش پزشکی - مدیران و معاونین آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت - مدیران حوزه برنامه ریزی آموزش پزشکی - مدیران و دبیران گروه های آموزش پزشکی - مدیران مراکز EDC - محققان و پژوهشگران حوزه سلامت و آموزش پزشکی
شبکه خبرگان و همکاران
- اعضای کمیته های موضوعی مرکز مطالعات راهبردی آموزش پزشکی(آموزش مجازی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی، مدیریت و رهبری آموزشی، روش تدریس و روانشناختی شناختی در آموزش پزشکی) - اعضای کمیته های آینده نگاری و مطالعات آینده، علم سنجی، ترجمان دانش، پشتیبانی سیاست ها و آمار و داده های راهبردی - معاونت های آموزشی، پژوهشی و راهبردی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی - دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی فعال در حوزه آموزش پزشکی - دانشجویان علاقه مند به حوزه آموزش پزشکی و سیاست گذاری در امر بهداشت و درمان
What is need assessment?
A systematic process of:
Asking questions
Comparing answers
Making informed decisions about what to do to improve human or organizational performance
OR
A process of evaluating the problems and solutions identified for a target population. In this process, it emphasizes the importance and relevance of the problems and solutions.
Purpose of a Needs Assessment
To generate ideas and document perceptions about various issues (exploratory in nature)
To collect information to support likely alternatives (decision making)
To estimate relative acceptability of various alternatives (identifies potentially controversial issues)
To select the most acceptable policy or program from alternatives (allows stakeholders to influence institutional response to needs)
To determine whether needs have been met (documents effectiveness of unit)
Steps of need assessment
Define purpose/Gaps
Gather a Team
Determine stakeholders and users
Determine Questions
Select available resources
Time line
Data: primary data- secondary data
Analyze data
Decision making and plan
Report and evaluate
Repeat process in future
What is priority setting?
The task of determining the priority to be assigned to a service, a service development or an individual patient at a given point in time. Resources are greater than the resources available.
Is about:
Allocation of resources to innovative high-cost medicines or new vaccines and its introduction in public health programs; prevention, or primary care; to training community workers or specialists; about deciding which population subgroups ought to receive subsidized care; even about complex policy interventions such as introducing pay-for-performance schemes for remunerating providers.
Steps of priority setting:
Assessing the situation: map, profile performance assessment (need assessment)
Set the scene: Focus and Scope, ethical standards, partners
Choose the best method: methods for identifying and ranking priority issues
Plan priority setting
Implement the plan
Make priorities work: action after priority setting, Monitor and evaluate, Set a time, date and process for the next review