نشست مشترک نصر و معاون محترم سازمان برنامه و بودجه


به منظور بررسی اقدامات و فعالیت های علمی صورت گرفته در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، نشست مشترکی با حضور جناب آقای دکتر حقدوست معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جناب آقای دکتر پوراصغری معاون محترم علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، برخی از مدیران محترم ستادی وزارت متبوع و مدیران مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی تشکیل گردید.
در ابتدای جلسه آقای دکتر حقدوست ضمن تشکر و عرض خیر مقدم، به معرفی اجمالی مرکز و اهم اقداماتی که در حال پیگیری است اشاره فرمودند. ایشان ضمن اینکه به جوان بودن نصر اشاره نمودند اما اذعان فرمودند که آمار و ارقام و تعداد مشارکت دست اندر کاران آموزش در همکاری با پروژه های متعدد آموزشی، گواهی می دهد که کارهایی که این مرکز شروع کرده و به نتیجه رسانده است را می توان بسیار قابل ملاحظه ارزیابی نمود. ایشان اشاره کوتاهی بر برنامه ریزی نصر برای جلب مشارکت انجمن های علمی کشور نمودند و فرمودند: "عقد تفاهم نامه با این هدف انجام شد تا انجمن های علمی بتوانند علاوه بر فعالیت های صنفی که انجام می‌دهند در قالب طرح های علمی و مبتنی بر شواهد نیز در حوزه فعالیتی خود به برآورد نیروی انسانی، تبیین و تحلیل وظایفی که بر عهده دارند و ... بپردازند. دکتر حقدوست از اقدامات دیگری در این مرکز در دست اجرا است به مباحث مربوط به تبیین و حرکت به سوی مرجعیت علمی در کشور، مطالعات در راستای پاسخگویی اجتماعی، ساماندهی بسته های تحول آموزش و ... اشاره نمودند که اثرات این طرح های زیربنایی در یک یا دو سال آینده بارز خواهد شد.
دکتر اخوان معاون محترم توسعه منابع و نیروی انسانی مرکز نصر نیز ضمن خوشامد گویی، با اشاره به گام های طی شده در برنامه تحول سلامت کشور، به تاریخچه شکل گیری این مرکز در راستای گام چهارم برنامه تحول سلامت اشاره نمودند. ایشان با بیان روند تدوین بسته های تحول آموزش با همکاری نصر اذعان نمودند که این بسته ها از معدود اسنادی است که برای تدوین آن ها از نهادهای متعدد دولتی و غیر دولتی مثل انجمن ها مشورت گرفته شده است. در ادامه جلسه آقای دکتر یزدانی معاون محترم پژوهشی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی به معرفی مبسوط از فعالیت های علمی صورت گرفته در این مرکز پرداختند. ایشان در سخنان خود اشاره نمودند که: " ایجاد فرآیند و سازو کار سیاست گذاری مبتنی بر شواهد، از آرزوهای دیرینه در وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی بوده است. لذا نوع فعالیت های پژوهشی در حوزه سیاستگذاری ( Policy research) که به واسطه نصر صورت می گیرد می تواند به بدنه سیاست گذاری در کشور متصل شود. به بیان دیگر در حوزه آموزش پزشکی که سطوح مختلف مخاطب داریم ما سطوح مختلف پژوهش نیز می توانیم داشته باشیم. تمرکز اصلی مرکز تحقیقات راهبردی نیز اشاره به همین پژوهش های سیاستگذاری دارد که می تواند در کنار سیاست گذاران و مدیران آموزشی دانشگاه ها نقش آفرینی موثری داشته باشد. لذا اقداماتی چون توانمند سازی، حمایت از طرح های تحقیقاتی حوزه آموزش مثل ماموریت های ویژه آموزشی، دانش پژوهشی، طرح های راهبردی و توسعه ای آموزشی، تولید محصولات آموزشی، حمایت از همایش های علمی آموزش پزشکی ملی و بین المللی، اعطای جایزه های ملی در المپیادهای علمی دانشجویی و .. در راستای حمایت های آموزشی از سوی این مرکز صورت می پذیرد که در حقیقت جهت گیری راهبردی در حوزه آموزش پزشکی است".
دکتر یزدانی با اشاره به لزوم طی نمودن فرایند مدیریت ترجمان دانش فرمودند: " نباید با ساده انگاری بپنداریم که شواهد علمی تولید شده، به آسانی تبدیل به سیاستگذاری می شود؛ بلکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا شواهد تولید شده علمی، به موارد قابل پذیرش در سطوح مختلف مدیریتی تبدیل شود؛ این امر نیز از مهمترین اقداماتی است که در این مرکز پیگیری می گردد و ضمن معرفی واحدهای تخصصی - کارکردی و موضوعی که در این مرکز در تعامل با یکدیگر فعالیت می کنند؛ ارتباط ماتریسی بین این واحدها را تشریح و معرفی نمودند".
دکتر شهرام یزدانی در اشاره به یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته در این مرکز، به تبیین و تشریح مراحل تدوین نیاز سنجی سیاستی و شفاف سازی و احصاء مشکلات، اولویت های پژوهشی و نیازهای بدنه های اصلی سیاست گذار در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداختند. تبدیل شدن اولویت های سیاستی به انواع سوال های سیاستی و انواع روش های پاسخدهی به سوالات مربوط در هر حوزه نیز از اقداماتی است که به صورتی مبسوط توسط ایشان تشریح گردید.
ایشان همچنین بر اهتمام نصر به شبکه سازی علمی بین متخصصان آموزش پزشکی و فعالان عرصه آموزش اشاره نموده و بیان فرمودند: " همکاری معاونین آموزشی، اعضاء هیات علمی، کارشناسان و متخصصان حوزه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی با این مرکز در قالب عقد قرار دادهای پژوهشی و تولید محصولات آموزشی بسیار گسترده است که می تواند الگویی برای مراکز تحقیقاتی قرار گیرد". ایشان به برخی از محصولات تحلیل سیاستی این مرکز از جمله، بررسی کارکرد و ساختار انجمن های علمی، ساختارهای مختلف آموزش فوق تخصصی پزشکی و اصلاحات آن، اهمیت جایگاه پایان نامه ها در آموزش عالی سلامت، انتخاب رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی، بررسی سهمیه بندی پذیرش دانشجویان دردانشگاه های کشور و ... اشاره نمودند و اظهار امیدواری نمودند که اعتماد بین پژوهشگران حوزه سیاست و سیاستگذاران اندک اندک افزایش یابد.
آقای دکتر پور اصغری نیز ضمن مثبت ارزیابی نمودن پژوهش هایی که در حوزه آموزش را در این مرکز صورت گرفته است، این نوع پژوهش ها را مهم تلقی نمودند. ایشان فرمودند: " در نظام سیاستگذاری سلامت، با همه ویژگی هایی که پیدا کرده است یعنی دیده شدن ارائه خدمت در ساختار ارائه نظام سلامت، و همچنین حضور آموزش پزشکی در این ساختار سیاستی، همه منجر به فربه شدن این ساختار شده و در طول اقدامات خود با توجه به وجود افراد دلسوز در مقاطع مختلف راهکارهایی را ارائه داده اند که این راهکارها ضمن آنکه تصحیح موضوع می کرده چتر سیاستی را کمتر متاثر کرده است. لذا هماهنگی بین این اجزاء به عنوان یک دغدغه مطرح می شود و لذا بدنه های تصمیم ساز از این ساختار جدا می شود زیرا احساس می شود که بروکراسی ساختار حاضر آنقدر زیاد است و آنقدر چالش های بین بخشی در آنها وجود دارد که راهکار را در ایجاد ساختارهای تخصصی مثل نصر دیده می شود. باید به گونه ای عمل کنیم که در ضمن حفظ بدنه های تخصصی، بتوانیم ستادی چابک و حرفه ای را هم ایجاد نماییم.
دکتر پور اصغری با اشاره به نرخ بالای بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی، تاکید نمودند که: " باید سطح مهارت در دانشجویان را بالا برد و در این زمینه بر لزوم اصلاح کوریکولوم های آموزشی و آموزش در دانشگاه ها تاکید کردند؛ هر چند این مشکل را در دانشگاه‌های علوم پزشکی بدلیل مهارت آموزی و یادگیری که در محیط عمل اتفاق می افتد را کم رنگ تر دانستند. ایشان جایگاه نصر را در ارتباط با موضوعات کلان کشور مهم تلقی نمودند و بر تدوین سیاست های راهبردی در ارتباط با سایر بخش ها را تاکید نمودند. ایشان همچنین ساختار شبکه ای نصر با متخصصان آموزشی و همکاری با سایر مبادی آموزشی مثل دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، وزارتخانه و معاونت های مختلف را یکی از دلایل موفقیت نصر دانستند و همچنین با توجه به گستره موضوع پژوهش ها و سیاست های تدوین شده در مرکز، این امر را نشان از توان بالای علمی نصر دانستند".
دکتر شهرام یزدانی در جمع بندی انتهای جلسه فرمودند: " در کشورهای پیشرفته نیز بحث تلفیق رسمی بین خبرگی علمی و خبرگی سیاسی مورد توجه است و به همین منظور هم نهادهایی وجود دارد که بین نهادهای سیاستگذار و بدنه علمی قرار می گیرند و واسطه گری می کنند و عملا" کارشان حمایت از سیاستگذاری است ولی لزوما" به این معنی نیست که کار سیاستگذار را انجام می دهند. این نهادهای علمی به کمک نهادهای سیاستی برای تصمیم گیری می شتابند. در حوزه آموزش نیز باید از تصمیم گیری های شهودی فاصله بگیریم و داده های موجود را معنا ببخشیم، بر اساس شواهد موجود اقدام کنیم، شبکه ای از افراد متخصص تشکیل دهیم و ... تا اتفاقی که در سطحوح تصمیم گیری آموزشی چه در سطح سیاستی، چه در سطح مدیریتی و چه در سطح یک معلم می افتد، مورد حمایت علمی قرار بگیرد".
در انتهای این جلسه نیز آقای دکتر پور اصغری به همراه آقای دکتر عسگری قائم مقام محترم مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی و سایر اساتید از بخش های مختلف این مرکز بازدید کردند.