فرایند رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور آغاز گردید


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، آقای دکتر سعید نمکی طی نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، آغاز فرایند رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور را اعلام فرمودند. در متن نامه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است:
" همانطور که مطلع می باشید امروزه در مباحث بین المللی حوزه آموزش عالی، واژه "شفافیت" که ارائه دقیق و صریح اطلاعات در باب فعالیت های دانشگاهی است مورد توجه ویژه ای قرار دارد. در این مقوله رتبه بندی ها به عنوان یکی از ابزارهای شفاف سازی نام برده شده و هر ساله سازمان های متولی رتبه بندی دانشگاه ها تلاش می کنند تا عینی ترین تصویر از موقعیت دانشگاه ها در مقایسه با یگدیگر را در معرض قضاوت و تصمیم ذی نفعان مختلف (دانشجویان، مدیران، سیاستگذاران وغیره) قرار دهند و تاثیر فزاینده ای بر موسسات آموزش عالی و محیط پیرامون آن ها می گذارند ".
در ادامه نامه آقای دکتر نمکی به روسای دانشگاه های علوم پزشکی آمده است:
" ... ایجاد رقابت مثبت و سازنده ناشی از رتبه بندی ها، نه تنها می تواند بهره وری ناشی از تلاش های تیمی را افزایش دهد بلکه اغلب منجر به افزایش انگیزه، نوآوری و خلاقیت لازم برای بهبود فرآیندها و نتایج برجسته دانشگاهی می شود و امروزه دانشگاه ها برای حفظ اعتبار، دریافت بودجه بیشتر، جذب بهترین و درخشان ترین اساتید و دانشجویان و غیره تلاش می کنند تا در رتبه بندی های مختلف برترین جایگاه ها را تصاحب نمایند".
دکتر نمکی در ادامه نامه، با اشاره به رتبه بندی های ملی که سالها است در حوزه های پژوهشی و آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مجزا انجام شده است، بیان فرموده اند که:
" امروزه توجه به "رتبه بندی های چند بعدی" این نکته را تاکید می کنند که دانشگاه هایی که به واسطه تحقیقات و فن آوری یا آموزش، سطح بالایی از شهرت را به خود اختصاص داده اند، اگر در صدد جذب دانشجویان با توانایی بالا نیز هستند؛ بایستی در شاخص های رتبه بندی غیر پژوهشی و آموزشی نیز استاندارد های قابل قبولی را ضمانت نمایند. شاخص های کیفیت دانشگاه ها، امروزه علاوه بر کیفیت در آموزش و پژوهش، متضمن رضایت دانشجویان نیز می شود.
ایشان با اشاره به رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که مقرر است در سال 1400 انجام شود، فرموده اند:
" در رتبه بندی 1400 تلاش شده است تا فعالیت در حوزه های دانشگاه در پیکره ای واحد و موثر بر کیفیت "سرمایه های انسانی" دیده شود. در این رتبه بندی، تلاش شده است تا با محوریت مدل شش وجهی تعالی، شاخص ها به گونه ای تعریف گردد تا حرکت دانشگاه در راستای تحقق: مرجعیت علمی، انسان سازی و حکمت بنیانی، فن آور با نگاه به آینده، مامـوریت گرا، پاسخ گو، و مطرح در گستره بین المللی، به سمت تعالی سوق یابد".
آقای دکتر نمکی در این نامه ضمن تشکر از معاونین محترم فرهنگی و دانشجویی، تحقیقات و فناوری، و آموزشی، که با تلاش مستمر خود و همکارانشان زمینه این رتبه بندی جامع را فراهم آوردند، از روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواسته اند؛ با نظارت دقیق بر روند اجرای این طرح در دانشگاه خود، تلاش شود با همکاری و هماهنگی معاونت‌های مذکور فعالیت های برجسته دانشگاه به سایرین معرفی شده و برای فعالیتهایی که قابلیت ارتقاء دارند، علاوه بر تعامل با وزارت و تشریک مساعی در سطح کلان مناطق و سایر دانشگاه ها، برنامه ریزی مناسب و متناسب صورت پذیرد.
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در انتهای نامه اظهار امیدواری نموده اند که، انجام رتبه بندی های جامع و دوره ای به یک مطالبه دانشگاهی از ستاد وزارت مبدل گردد تا همه بتوانند حاصل تلاش های جمعی مدیران برجسته و همکاران شریف شان برای ارتقاء کیفی دانشگاه ها را به نظاره و تحسین بنشینند.