امتیاز کسب شده | امتیاز شاخص | وزن شاخص | معیار/میزان | وزن حوزه | شاخص | حوزه/ جنبه | ردیف | |||
0.25 | 0.5 | 0.75 | 1 | |||||||
25% | تناسب بین شمار صفحات و موضوع و محتوی | 5 | حجم | قالب و شکل ظاهری | 1 | |||||
25% | تناسب بین قطع و موضوع و محتوی | 2 | ||||||||
25% | تناسب بین فصول و حجم صفحات | 3 | ||||||||
25% | میزان فصل بندی متناسب با حجم کتاب | 4 | ||||||||
25% | زیبایی بصری و چشم نوازی متون | 5 | کیفیت حروف نگاری و تایپ | 5 | ||||||
50% | استفاده از نوع، اندازه، برجسته سازی و رنگ متعدد حروف متون | 6 | ||||||||
25% | میزان جلب نظر و تفکیک مطالب اصلی و فرعی | 7 | ||||||||
15% | طراحی و گرافیگ جلد | 5 | صفحه آرایی | 8 | ||||||
15% | طراحی و گرافیگ پشت جلد | 9 | ||||||||
15% | طراحی و گرافیگ صفحات | 10 | ||||||||
15% | کیفیت صفحه آرایی | 11 | ||||||||
25% | نحوه چینش جداول، اشکال و نمودارها در صفحات | 12 | ||||||||
15% | تناسب بین جلد و محتوی کتاب | 13 | ||||||||
50% | کیفیت صحافی | 5 | صحافی | 14 | ||||||
25% | نوع و کیفیت کاغذ | 15 | ||||||||
25% | قیمت گذاری | 16 | ||||||||
40% | جامعیت در زمینه موضوع مورد نظر | 5 | جامعیت | محتوی | 17 | |||||
40% | ارتباط با اهداف کلی و ویژه | 18 | ||||||||
20% | ارتباط با سرفصل مطالب | 19 | ||||||||
50% | توجه به دستاوردهای جدید و تازه علمی | 5 | روزآمدی | 20 | ||||||
25% | ارایه موضوعات جدید | 21 | ||||||||
25% | دوره زمانی تجدید نظر و بروزرسانی | 22 | ||||||||
40% | برقراری ارتباط بودن با سایر حوزه ها وابسته | 3 | مرتبط بودن | 23 | ||||||
30% | برقراری ارتباط بودن با پیش نیازهای مرتبط | 24 | ||||||||
30% | پیوستگی با پیش نیازهای مرتبط | 25 | ||||||||
40% | توانایی ایجاد سئوال | 3 | طرح سئوال و افق جدید | 26 | ||||||
30% | میزان برانگیختن کاوشگری | 27 | ||||||||
30% | میزان تقویت تفکر انتقادی | 28 | ||||||||
30% | میزان پروراندن مطالب | 3 | تناسب بین اطلاعات اصلی و جانبی | 29 | ||||||
30% | رعایت تناسب بین زیاده نویسی و ایجاز نویسی | 30 | ||||||||
40% | توان انتقال پیام اصلی و جنبی کتاب | 31 | ||||||||
30% | میزان توجه به دانش و مباحث سایر رشته ها | 3 | ظرفیت مطالب کتاب در ایجاد ارتباطات میان رشته ایی | 32 | ||||||
30% | توانمندی برقراری ارتباط با دانش و مباحث سایر رشته ها | 33 | ||||||||
40% | میزان وحدت بخشی بین دانشهای مختلف | 34 | ||||||||
40% | توجه به زمینه های شناختی، عاطفی و مهارتی فراگیران | 3 | ظرفیت مطالب کتاب در برقراری ارتباط با یادگیرنده | 35 | ||||||
30% | امکان ارایه امکانات و شرایط پرسش و تحقیق | 36 | ||||||||
30% | میزان افزایش شناخت، دانش و مهارت فراگیران و یادگیرندگان | 37 | ||||||||
25% | فصل بندی براساس نظام منطقی | 5 | فصل بندی | ساختار | 38 | |||||
25% | نحوه چینش فصول با موضوع اصلی | 39 | ||||||||
25% | تناسب زیر فصل ها با فصول | 40 | ||||||||
25% | حفظ سازماندهی مطالب و پکپارچگی | 41 | ||||||||
20% | بیان اهداف کل کتاب و هر فصل | 10 | مقدمات و موخرات کتاب | 42 | ||||||
15% | کیفیت مقدمه و زمینه سازی برای محتوی کتاب | 43 | ||||||||
15% | کیفیت پیشگفتار و همخوانی با محتوی | 44 | ||||||||
15% | توانایی مقدمات برای تهییج یادگیران | 45 | ||||||||
10% | فهرست جداول و نمودارها | 46 | ||||||||
15% | فهرست منابع و مراجع | 47 | ||||||||
10% | فهرست اصطلاحات و واژگان | 48 | ||||||||
25% | نحوه جمع بندی هر فصل و بخش | 10 | تفهیم مطالب | 49 | ||||||
15% | میزان ارایه پرسش، تمرین و فعالیت برای فهم موضوعات | 50 | ||||||||
15% | تناسب پرسش، تمرین و فعالیتها با محتوی | 51 | ||||||||
15% | میزان استفاده از اشکال، جداول و نمودار | 52 | ||||||||
15% | شیوه چیدمان مرتبط با اشکال، جداول و نمودار | 53 | ||||||||
15% | نحوه ارایه توضیحات مرتبط با اشکال، جداول و نمودار | 54 | ||||||||
25% | شفافیت و استفاده از تعبیرهای مستقیم | 5 | رعایت زبان علمی | زبان و نگارش | 55 | |||||
25% | حفظ ساخت منطقی معانی | 56 | ||||||||
25% | نظم و آراستگی الفاظ | 57 | ||||||||
25% | بیان مستقیم معانی و حقایق | 58 | ||||||||
20% | استفاده از جملات کوتاه و پرهیز از جمله ها مرکب | 5 | روانی متن | 59 | ||||||
20% | استفاده از پاراگراف های کوتاه | 60 | ||||||||
10% | پرهیز از بکارگیری واژگان مهجور | 61 | ||||||||
20% | استفاده از جملات مثبت بجای منفی | 62 | ||||||||
10% | بکارگیری کمتر از جملات معترضه | 63 | ||||||||
10% | پرهیز از گوته برداریهای نادرست از زبان بیگانه | 64 | ||||||||
10% | آوردن معادلهای اصطلاحات خارجی در زیرنویس یا پی نوشت | 65 | ||||||||
25% | استفاده بجا از علائم سجاوندی | 10 | دستور زبان | 66 | ||||||
25% | رعایت قواعد نگارش | 67 | ||||||||
25% | رعایت ساختار دستور زبان | 68 | ||||||||
25% | رعایت اصول ویرستاری | 69 | ||||||||
15% | تعهد رازداری | 15 | اصول اخلاق علمی | چارچوب اخلاق | 70 | |||||
10% | اظهارنامه تعارض منافع | 71 | ||||||||
15% | تاييد صلاحيت پژوهشگر | 72 | ||||||||
15% | رعایت حقوق مالکيت معنوي | 73 | ||||||||
15% | رعایت امانتداری علمی | 74 | ||||||||
15% | رعایت اصول استناد | 75 | ||||||||
15% | رفرنس ها و ارجاعات | 76 |