شاخص هاي رتبه بندي 1400 به دانشگاه هاي علوم پزشکي اعلام شد


به گزارش روابط عمومي مرکز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشکي، معاونين محترم آموزشي، تحقيقات و فن آوري و فرهنگي - دانشجويي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي با صدور نامه اي با سه امضاء، شاخص‌هاي رتبه بندي دانشگاه هاي علوم پزشکي براي اجرا در سال 1400 معرفي نموده اند.
رتبه بندي يکي از ابزارهاي شفاف سازي است
در اين نامه که پس از نامه اخير وزير محترم بهداشت جناب اقاي دکتر سعيد نمکي به روساي محترم دانشگاه هاي علوم پزشکي سراسر کشور مبني بر اعلام آغاز رتبه بندي سال 1400 صادر شد، آمده است: " رتبه بندي يکي از ابزارهاي شفاف سازي است و هر ساله سازمان هاي بين المللي متولي رتبه بندي دانشگاه ها، تلاش مي کنند تا عيني ترين تصوير از موقعيت دانشگاهها در مقابل يگديگر را، در معرض قضاوت و تصميم ذینفعان مختلف (دانشجويان، مديران، سياستگذاران) قرار دهند. تقسيم بندي رتبه بندي هاي بين المللي با روشها و اهداف مختلفي مثل معرفي محصولات دانشگاهي، تمرکز صرف بر پژوهش ها، روش چند بعدي بدون قصد ارائه جدول برترين ها، مبتني بر وب، رتبه بندي با هدف تجاري سازي دانشگاه ها و ... صورت مي پذيرد. نظام هاي رتبه بندي دانشگاهي، بر توليد مجموعه شاخص هايي استوار است که مبناي نظم سلسله مراتبي دانشگاه ها را تشکيل مي دهند".
توجه به عملکرد کيفي با طراحي رتبه بندي هاي ملي
در نامه معاونين محترم وزارت بهداشت به معاونين آموزشي، تحقيقات و فن آوري و دانشجويي-فرهنگي سراسر کشور آمده است:
"... با عنايت به اينکه رتبه بندي هاي بين المللي عمدتا" بر شاخص هاي کمي استوار هستند، ظهور رتبه بندي هاي ملي و منطقه اي که کيفيت عملکرد دانشگاه ها را هدف گرفته اند را شاهد هستيم"... در ادامه اين نامه، به چند نمونه از رتبه بندي هاي ملي که در کشورهاي مختلف جهان از جمله دانشگاه هاي مستقر در آمريکا، چين، استراليا، کانادا، قزاقستان و ... انجام مي شود، اشاره شده است.
ديدگاهي تلفيقي به فعاليت هاي دانشگاهي در رتبه بندي 1400
در ادامه اين نامه آمده است: " ... معاونت هاي آموزشي و تحقيقات و فناوري مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز تاکنون با فواصل زماني مختلف نتايج رتبه بندي هاي خود را به صورت مجزا منتشر کرده اند. معاونت آموزشي در رتبه بندي هاي دوره اي خود موسوم به طرح راد، تلاش نموده است تا در جهت بهبود فرايندهاي محوري آموزش، پويايي جهت دار و پايايي و استحکام دروني فعاليت هاي آموزشي حرکت نمايد. معاونت تحقيقات و فناوري نيز با انتشار ارزشيابي و رتبه بندي هاي سالانه خود به معرفي برترين دانشگاه ها و مراکر تحقيقاتي فعال در حوزه پژوهش و فناوري کشور پرداخته است".
علت تمايز رتبه بندي 1400 با رتبه بندي هاي قبلي
در ادامه نامه سه معاون محترم وزارت بهداشت به معاونين متناظر خود در دانشگاه هاي علوم پزشکي آمده است که: " در رتبه بندي 1400، تلاش شده است تا با ديدگاهي تلفيقي به فعاليت هاي دانشگاهي، علاوه بر تجميع رتبه بندي هاي آموزشي و پژوهشي، ارتقا کيفي فعاليت هاي حوزه فرهنگي – دانشجويي را نيز مد نظر قرار دهيم؛ چرا که امروزه با ظهور دانشگاه هاي نسل آينده و فناور، دانشگاه ها علاوه بر اهتمام و رقابت بر کسب جايگاه هاي کيفي در آموزش و پژوهش، بايستي با معرفي و ارايه خدمات فرهنگي با کيفيت بالا، رضايت دانشگاهيان را نيز تضمين نمايند".
تاثير مدل شش وجهي تعالي دانشگاه ها در رتبه بندي 1400
در نامه معاونين محترم، با اشاره به مدل شش وجهي تعالي دانشگاه ها آمده است: " در اين رتبه بندي با تکيه بر مدل شش وجهي تعالي دانشگاه ها (مرجعيت علمي، حکمت بنياني، فن آور با نگاه به آينده، ماموريت گرا، پاسخگو و مطرح در گستره بين الملل )، تلاش شده است تا از هر معاونت شاخص هايي همگن احصاء گردد که بر هرکدام از شش وجه تاثيري مثبت داشته باشد؛ ضمن آنکه همزمان با اتکاء به معرفي برخي شاخص هاي ويژه، عملکرد اختصاصي هر معاونت نيز مورد ازيابي قرار خواهد گرفت". اين مدل، ساختار مفهومي جامعي است که براساس اسناد بالادستي طراحي مديريت علمي ارائه شده است. اين ساختار تنظيمي شامل شش ورودي، سه فرآيند اصلي و شش خروجي است و به صورت مدلي تقريبا منسجم و همه جانبه معرفي شده که براي هماهنگ نمودن بردار تمامي خرده فعاليتهاي علمي دانشگاه بسيار ضروري است.
شايان ذکر است که به پيوست اين نامه، پيش نويس اوليه شاخص هاي مورد نظر در رتبه بندي 1400، تعاريف عملياتي و منبع اخذ داده ها، به معاونين محترم آموزشي، تحقيقات و فن آوري و دانشجويي فرهنگي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور ارسال شده است تا دانشگاه ها با آمادگي بيشتري به اين رتبه بندي وارد شوند. همچنين از ايشان خواسته شده است تا نظرات خود درباره رويکرد، روش و شاخص هاي مورد استفاده در اين طرح را به دبيرخانه شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشکي اعلام نمايند.