برگزاری جلسه ستاد تحول و نوآوری درآموزش پزشکی وزارت بهداشت با مسئولین کلان منطقه ده


جلسات تحول و نوآوری درآموزش پزشکی ستاد وزارت با مسئولین کلان مناطق کشور با همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی تشکیل می گردد. در روز شنبه 1399/9/15 نیز جلسه مشترک ستاد با دانشگاه های مستقر در کلان منطقه ده، از محل سالن اجتماعات نصر به صورت مجازی مدیریت گردید. در تقسیم بندی های کلان مناطق کشوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، علوم بهزیستی و توانبخشی، ارتش، بقیه الله، شاهد، بیمارستان آموزشی قلب شهید رجایی، انتقال خون، دانشگاه تربیت مدرس و انستیتو پاستور در کلان منطقه ده قرار دارند.
آقای دکتر حقدوست در این جلسه حضور داشتند. در ادامه بخشی از صحبت های ایشان تقدیم می گردد:
" توانمندی دانشگاه های این کلان منطقه بسیار بالا است و رفتارها و برنامه ریزی هایی که انجام می دهید برای خیلی از دانشگاه های کشور الگو هستید و خیلی سریع می تواند در کشور تاثیر گذار باشد. انتظار می رود در عملکردها نیز نسبت به کل کشور پیشتاز باشد. فعالیت هایی که ارائه کردید بسیار خوب است، اما با یک اسیب شناسی کوچک می توان دو ایراد واضح را لحاظ نمود: یکی این که برخی از کارها به فعالیت اینده مربوط می شود و دوم اینکه فعالیت گفته شده مربوط به یک دانشگاه بود و اتصالاتی که باید در یک کلان منطقه باشد، دیده نمی شود. حتما" ماموریت های ویژه در یک دانشگاه تاثیر گذار بوده اما در کلان منطقه تاثیر نداشته است، یعنی اگر وزارتخانه نباشد و ماموریت ویژه ای هم نباشد خیلی از کارها شاید پیش می رود. باید بتوانیم اهداف ماموریت های ویژه را در کلان منطقه ببینیم. شاید به دلیل فرهنگی و فرد گرایی بودن است و شاید به دلیل ساختاری است اما مهم این است که باید این موانع را بشکنیم".
ایشان همچنین با اشاره به ماموریت ویژه دانشگاه ها ادامه دادند: "تک تک دانشگاه ها، حتی دانشگاه های کوچک در این کلان منطقه دارای مزیت نسبی هستند، مثلا" بیمارستان شهید رجایی در این منطقه یک برند است، اما آیا توانسته است لیدرشیپی در یک موضوع را در کل کشور پیدا کند؟ فعالیت در راستای ماموریت ویژه در یک دانشگاه به معنای اقدام نمودن در راستای ماموریت ویژه برای کل کشور نیست. دانشگاه ارتش در ماموریت طب نظامی، جنگ های شیمیایی و ... همچنین در بقیه الله و ... باید احساس کند هر ظرفیتی که در منطقه و کشور موجود است را در خدمت دارد. باید از همه ظرفیت ها کمک بگیرد، هر چند کار سختی است؛ اما اگر عادی رفتار کنیم هم در کشور و هم در جهان عقب می افتیم. آیا همکاران در دانشگاه توانبخشی فرصت کرده اند به انستیتو پاستور سر بزنند؟ آیا انستیتو پاستور می داند در شاهد چه می گذرد؟ آیا مراکز پژوهشی از کار هم مطلعند و به هم کمک می دهند؟ آیا گروه های آموزشی در این دانشگاه ها هم افزایی دارند؟و یا از ظرفیت های همدیگر استفاده می کنید؟ آیا رفتن دانشجویان به دانشگاه های یکدیگر تسهیل شده است؟ استفاده از آزمایشگاه ها، کلاس های درسی و ... در راستای ماموریت های ویژه باید بتوانید هم افزایی را عملیاتی کنید. دبیرخانه این کلان منطقه نقش کاتالیزوری و بستر سازی بیشتری را فراهم کند. در برخی کلان مناطق دیگر مسیر این لیدرشیپی پیدا شده اگر چه هنوز در بین راه هستند.".
ایشان در نقد جدا عمل کردن دانشگاه ها گفتند: "همگرایی ایجاد کردن کار دشواری باشد ولی رشته ها و گروه هایی وجود دارند که به این کار علاقمندند. تربیت دانشجوی پزشکی عمومی در همه دانشگاه های این کلان منطقه وجود دارد ولی آیا فرصت شده تا کنار هم بنشینید و نقایص یکدیگر را برطرف کنید. دانشگاه توانبخشی دارای بیمارستان مجهز رازی است ولی رزیدنت های روانپزشکی دانشگاه های دیگر چقدر توانسته اند از این فضا برای دیدن بیماران مزمن و شیوه زندگی آنها استفاده ببرند؟ این نواقص با جلسات تحول و با جلساتی که روسا و معاونین محترم آموزشی دانشگاه ها می گذارند محقق نمی شود، بلکه زمانی اصلاح می شود که تک تک گروه های آموزشی با گروه های متناظر خود در دانشگاه دیگر نشست و برخاست داشته باشند. مدیران ارشد دانشگاه ها بایستی این زمینه را فراهم کنند. اگر دانشگاهی در یک زمینه فنی بخواهد کار کند، باید قادر باشد از توان علمی همه هیات علمی حداقل در منطقه و در قدم بعدی کشور استفاده کند. بایستی تعداد هیات علمی Dual affiliate بیشتر شود. برای همگرایی بین دانشگاه ها باید انرژی و وقت گذاشت".
دکتر حقدوست با اشاره به ترسیم نقشه راه در سایر کلان مناطق و روند تصویب برخی از آنها در شورای گسترش گفتند: " ترسیم نقشه راه در کلان منطقه ده نیز بایستی تسریع گردد. تا تربیت رزیدنت ها و قوق تخصص ها در کشور کپی شده نباشند با توجه به زیرساخت و توان فکری خوبی که در این کلان منطقه وجود دارد، نقشه راه این کلان منطقه باید برای بقیه کشور نیز الگو باشد".
دکتر حقدوست در انتهای جلسه از دکتر امامی رضویی به سبب برگزاری جلسات تحول که دانشگاه ها را بیشتر در کنار یکدیگر و در کنار مدیران ارشد وزارتی قرار داد تا شنوای حرف های یکدیگر باشند، تشکر کردند. تمامی مباحث مطرح شده در این جلسه در مستندات معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت گردیده است.