برگزاری جلسه ستاد تحول و نوآوری درآموزش پزشکی وزارت بهداشت با مسئولین کلان منطقه سه


جلسه مشترک مسئولین بسته های ستاد با دانشگاه های مستقر در کلان منطقه سه، در تاریخ 1399/7/8 در محل سالن اجتماعات نصر به صورت مجازی برگزار گردید. دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، همدان ، ایلام، کردستان و دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، کلان منطقه سه را تشکیل می دهند.
در ابتدای جلسه ریاست محترم دانشگاه وضعیت کلی دانشگاه ها و دانشکده های موجود در این کلان منطقه را از لحاظ توزیع رشته های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی موجود و ... را تشریح نمودند. سپس دکتر فراهانی دبیر کلان منطقه در معاونت آموزشی همدان و همچنین مسئولان بسته های آموزشی به بیان اقدامات صورت گرفته در راستای اهداف بسته های طرح تحول آموزش و ماموریت‌های ویژه واگذار شده به این کلان منطقه پرداختند.
جناب آقای دکتر حقدوست، معاون محترم آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در جلسه حضور یافتند نیز توصیه‌هایی به مسئولین محترم دانشگاه ها و دانشکده مستقر در این کلان منطقه داشتند که در ادامه به اطلاع می رسد:
دکتر حقدوست فرمودند: " تدوین و عملیاتی نمودن بسته های تحول واقعا" توانست تحرکی را در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایجاد کند که امیدواریم برکاتش در سال های آینده هر روز بهتر از قبل باشد. فعالیت هایی که در دانشگاه ها معرفی می شود بسیار عالی است؛ اما باید قبول کنیم که تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم. برای اینکه این مسیر ناهموار را سریع تر و با خطای کمتری طی کنیم حتما" نیاز به نقشه راه مدونی داریم. در یک کلمه کلیدی باید بگوییم که دانشگاه به عنوان یک سازمان و تک تک آدم ها باید دغدغه مند و دردمند باشند. اگر این دغدغه مندی در سلول های این رکن مهم جامعه ایجاد شد می توانیم بگوییم به سرعت در جهت پاسخگویی پیش می رویم. آیا چشم های ما بر روی در دهای جامعه باز است یا بسته؟ اول می بینیم، بعد لمس می‌کنیم، حس می کنیم، درک می کنیم، هضم می کنیم یا خیر؟ آیا توجه نمی کنیم و یا گناه را بر گردن دیگران می اندازیم؟ یا بدنبال راهی هستیم که زمینه آسیب های اجتماعی را در جامعه به حداقل برسانیم. بسیاری از کارهایی که در جهت پاسخگویی تدوین شده است توسط دانشگاهیان در محیط باید انجام شود. مثلا" در آیین نامه ارتقا فقط علم و مهارت دیده نشود بلکه دغدغه مندی هم دیده شود. رزیدنتی که دغدغه مندانه به بیمارش خدمت می رساند با رزیدنتی که اخلاقی با وی برخورد می کند فرق دارد هرچند بهم مرتبط هستند ولی یکی نیست. کارهای عام المنفعه، داوطلبانه، خیرخواهی، ارتباط برقرار کردن و ... را باید کاملا" نهادینه کنیم و کارهای نوآورانه ای را ایجاد کنیم. دغدغه مندی در ارتقا و در پایه سالانه یک عضو هیات علمی باید متبلور شود. مثلا" مسیری راه بیاندازیم که هر یک از دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، دروسازی ما بتوانند مشاور تحصیلی یک بچه بی سرپرست یا بد سرپرست باشد، حتی اگر همدیگر را هم نبینند و در فضای مجازی رخ دهد، باید دانشجویان را در این مسیر قرار دهیم. دانشجویان در ایام تحصیل باید ارائه خدمت را در کار خود ببینند. اعضاء هیات علمی در این مسیر بایستی همراهی کنند. انتظار می رود به صورتی مبتکرانه اساتید دانشگاه و حتی دانشجویان مسیر های جدید را خلق کنند و این دغدغه مندی را در تک تک سلول های دانشگاهیان هیات علمی، دانشجو و البته خود دانشگاه وارد کنیم. اگر سازماندهی دانشگاه ما دغدغه مند نباشد، آدم های دغدغه مند را خیلی خوب نمی تواند پرورش دهد.
دکتر حقدوست سپس به شعار دانشگاه های بزرگ دنیا از جمله "حقیقت"، "دست خدا برتر است" و ... اشاره کردند که سالها پیش وضع نموده و بر اساس آن شعار کار می کنند و خیلی از ساختار های خود را شکل داده اند. ایشان در ادامه فرمودند: " بسته پاسخگویی را باید عمیق تر واکاوی کنیم و ببینیم چه می توانیم بکنیم که تا بحال نکرده ایم. کارگروه‌هایی بین معاونت های مختلف تشکیل شود و این مفاهیم را از موضوع محدود اصلاح کوریکولوم ها و پاسخگو کردن کوریکولوم‌ها به نیاز جامعه، که خیلی هم مهم است خیلی وسیع تر ببینیم. اتاق فکرهایی باید تشکیل شود. باید کاری کرد که این مباحث جزء گفتمان قالب در تک تک گروه ها و دانشکده ها شود. اگر توانستیم این فرهنگ سازی را غالب کنیم مطمئنیم که نتیجه مطلوبی بدست خواهد آمد که خیلی از مسائل حل و فصل می شود. ما نباید غرق روزمرگی ها شویم بلکه در دل همین روزمرگی ها به فکر آینده باشیم. شاید یکی از دلایل فرار مغز ها این است که فارغ التحصیل ما دغدغه مند نشده اند و متوجه نشده اند که در چه جامعه ای درس خوانده اند، و از بیت المال چه کسانی زمینه تحصیلشان فراهم شده است."
دکتر حقدوست در ادامه به اتصال سایر موضوعات مانند بحث های مرجعیت علمی، همگرایی علوم، دانشگاه حکمت بنیان، بین الملل سازی اشاره فرمودند و ادامه دادند:
" در بین المللی سازی کارهای خوبی در این کلان منطقه انجام شده است. شاخص دانشجوی خارجی یک شاخص مهم است ولی شاخص غایی نیست. آیا جهت گیری دانشگاه به سمتی هست که 20 سال آینده یکی از فارغ التحصیلانش بتواند رئیس سازمان ملل یا بهداشت جهانی و یا انجمن های علمی بین المللی شود؟ یا بتواند نماینده سازمان بهداشت جهانی در کشور های مختلف دنیا شود؟ اگر دانشگاه ما می خواهد در تراز بین المللی فکر کند، باید در تراز بین المللی هم خروجی داشته باشد و در تراز بین المللی بتواند برای دنیای آینده انسان سازی کند. باید آموزش را بسیار وسیع تر واکاوی کنیم و راه حل ارائه دهیم و در دل مشکلات و روزمرگی هایمان به افق بلند مدت هم نگاه کنیم".
دکتر حقدوست در انتهای صحبت های خود با مسئولان کلان منطقه 3، اظهار امیدواری کردند که ایشان در دل این گفت و شنودها و همکاری هایی که در درون کلان منطقه صورت می پذیرد و تقویت هم خواهند نمود، بتوانند در خیلی از موضوعات برای بقیه کشور الگو باشند.
در ادامه جلسه نیز مسئولین ستادی وزارت بهداشت با توجه به گزارش ارائه شده از این کلان منطقه، ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف به ارائه رهنمودهایی پرداختند.
تمامی مباحث مطرح شده در این جلسه در مستندات معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت گردیده است.