جلسه شورای مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت


جلسه شورای مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در روز سه‌شنبه یازدهم بهمن ماه 1398 در محل سالن اجتماعات مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی برگزار گردید. مهمترین دستور ازپیش‌اعلام‌شده در این جلسه ارائه گزارشی مبسوط از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.
در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر حقدوست معاون محترم آموزشی وزارت متبوع، از هریک از مدیران دعوت نمودند که اخبار جاری در حوزه خود را به سمع حاضران برسانند. برگزاری آزمون پذیرش فوق‌تخصص که مراحل اولیه آزمون انجام شده و بزودی پذیرفته‌شدگان مرحله اول به مصاحبه دعوت خواهند شد؛ بررسی سوالات دروس عمومی در آزمون آتی علوم پایه، گزارش انجام هماهنگی‌ها با دانشگاه علوم پزشکی مجازی و فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم برای معرفی هریک از حوزه‌های مدیریتی در معاونت آموزشی به مخاطبان مورد نظر، اتمام فرآیند ثبت‌نام در فراخوان جذب اعضاء هیات علمی در سال 99 و ارائه گزارشی کوتاه از فرآیند طی‌شده از مواردی بود که مورد بحث و تبادل‌نظر اعضاء قرار گرفت.
در ادامه جلسه جناب دکتر حقدوست به دستور اصلی جلسه -اجرای طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی (راد)- پرداختند و در معرفی این طرح فرمودند که در این دوره با نگاه راهبردی، فقط معرفی دانشگاه به عنوان اول یا دوم بودن مد نظر نیست بلکه هدف آن است که در ابعاد مختلف بتوانیم نقاط قوت و ضعف دانشگاه‌ها را بشناسیم تا آن‌ها بتوانند برای اصلاح امور اقدام کنند. ایشان در ادامه از آقای دکتر فصیحی به عنوان مجری این طرح درخواست نمودند که به بیان برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در این خصوص بپردازند.
جناب آقای دکتر فصیحی در ابتدای صحبت خود تفاوت اصلی این دوره از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نسبت به دوره‌های قبلی را توجه ویژه به برنامه تحول و نوآوری آموزش که در سال‌های 1394-1393 معرفی شد، بیان نمودند؛ همچنین از همه مدیران، صاحب‌نظران آموزشی و روسای دانشگاه‌ها و... برای تدوین شاخص‌ها کمک گرفته شده است؛ تمام تلاش به کار گرفته شده است که از داده‌های موجود در سامانه‌های موجود در وزارت بهداشت استفاده گردد؛ به رتبه‌بندی‌های جهانی و بین‌المللی توجه ویژه داشته باشیم؛ تاکید ویژه به دستاوردها داشته باشیم تا فرآیندها و بیشتر خروجی محور نگاه شود؛ و بالاخره ساده‌سازی و پرهیز از کاغذبازی نیز یکی از رویکردهای مورد استفاده در طراحی راد امسال بوده است.
در ادامه دکتر فصیحی به صورتی مبسوط به بیان اقدامات صورت گرفته در راستای تدوین شاخص‌ها پرداختند و تدوین شاخص‌های اصلی با ده محور از جمله: شاخص‌های عمومی توسعه آموزش در دانشگاه‌ها (گستردگی عمل دانشگاه)، چند شاخص مهم در کیفیت آموزش و تدریس مانند قبولی در مقاطع بالاتر، مدیریت و رهبری در آموزش، شاخص‌های مربوط به بسته‌های تحول و نوآوری آموزش، ویژگی‌های خاص آموزشی هر دانشگاه به صورت خوداظهاری، شاخص‌های مربوط به ماموریت‌های ویژه، شاخص‌های ترکیبی مستخرج از سیستم‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، شاخص‌های هیات امنا و... معرفی نمودند.
دکتر فصیحی در ادامه فرمودند: در استخراج شاخص‌ها تلاش شده است که به ابعاد مهم دانشگاهی (مانند دانشگاه‌های کارآفرین، پاسخگو، فن‌آور، Sustainable، Lifelong learning و...) نیز توجه شده تا مشخص شود برخی از دانشگاه‌ها چه نقاط قوتی را دارند و در جهت پررنگ کردن آن ابعاد حتی در برخی از دانشگاه‌های کوچک نیز توجه شده باشد. همچنین تلاش شده است که برای هر بسته تحول از 4 تا 7 شاخص تجاوز نکنیم و از 2 تا 3 شاخص هم کمتر نباشد. داده‌هایی هم از مدیریت‌های مختلف حوزه معاونت آموزشی استخراج خواهیم نمود که تلاش شده است این شاخص‌ها بین همه حوزه‌های مدیریتی توزیع شده باشد.
در پایان نیز دکتر فصیحی بیان نمودند که با توجه به ابعاد مختلف شاخص‌ها، رویکرد مورد نظر آن است که چندین طبقه از رتبه‌بندی داشته باشیم تا هر دانشگاه با توجه به نقاط قوتی که دارد، یا بر اساس اقداماتی که در راستای ماموریت ویژه انجام داده‌اند، بتواند نقطه ثقل خود را معرفی کند. در حال حاضر طی مکاتبه‌ای که صورت گرفته، دانشگاه‌ها در حال معرفی رابطین راد خود هستند که در ادامه روند کار با معرفی و رو نمایی از سامانه طرح رتبه بندی، این طرح به سمت رسیدن به اهداف خود پیش خواهد رفت.
در ادامه جناب آقای دکتر حقدوست از حاضرین خواستند که به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود بپردازند.